Parkování v centru: souboj rezidenti versus návštěvníci

10.04.2017 MÉDIA

Tisk ● Moravskoslezský deník ● 7. 4. 2017

Jedni argumentují, jsme tu doma. Druzí se ohánějí nutností zde pracovat či potřebou utrácet. Tak vypadá situace okolo míst pro odstavování aut uprostřed Ostravy. Jako rozhodčí vystupují magistrát, radnice a v neposlední řadě i strážníci.

 

„Když se zavedly rezidenční karty, neznám z okolí snad nikoho, kdo by nenadával. Naštvaní byli všichni – platit skoro 900 korun ročně, mít auto napsané na sebe – ale po čase jsme zjistili, že je to v centru s parkováním lepší,“ míní Radovan Krejčíř bydlící v ulici 30. dubna. Poukazuje také, že „rezidenční systém“ je běžný v mnoha městech a připadá mu spravedlivé mít právo zaparkovat si auto tam, kde bydlí… a kde odvádí daně. „My tu zase pracujeme a představujeme taky kupní sílu pro místní obchodníky, že?“ kontrují zaměstnanci kancelářského komplexu v Českobratrské ulici. Jejich oblíbeným místem k odstavování vozů je plácek v prodloužené části Porážkové ulice. Pokud je zde plno, nastává podle nich něco jako loterie, v níž se místo sázení projíždí benzin. A hledá „flek“ na stání, nejlíp zdarma. „Jelikož si musí v případě takzvaných černých parkovišť zamést v prvé řadě město před vlastním prahem, uzavřeme v nejbližší době právě tu plochu v Porážkové ulici,“ vzkazuje radní Lukáš Semerák z magistrátu. Parkování na hlíně (škváře, štěrku) podle něj „prostě v Ostravě skončí“. Škodí životnímu prostředí.

„Až se zruší městská a obecní černá parkoviště, nastoupí restrikce na soukromníky provozující tato stání. Striktně se uplatní předpisy na úsecích stavebním a životního prostředí,“ tvrdí Semerák. Jinými slovy to znamená, že úředníci dají podnikatelům na výběr – uvést parkoviště do předepsaného stavu (vydláždit či vybetonovat, zřídit vhodný výjezd, zabezpečit proti úniku provozních kapalin) nebo ho pro nezpůsobilost definitivně uzavřít. Na druhou stranu však hodlá město nabídnout řidičům alternativu. „A jednou z nich je budování záchytných ploch nazývaných Park & Ride, které budou oplocené, hlídané a maximálně tři minuty pěšky od nejbližších zastávek MHD. S tím souvisí zajištění výhodnějších tarifů pro parkující motoristy,“ plánuje Semerák. Místa má vybraná: na Černém potoce v Přívoze, u Dolu Jeremenko ve Vítkovicích a v areálu Dolu Hlubina. V poslední zmíněné lokalitě by mohlo stát od konce prázdnin denně 300 až 500 aut! „Dalším řešením jsou podzemní parkoviště v rámci dobudovávání lokality Nová Karolina. Pokud bychom tam záměrně doplnili další parkovací kapacity, rozhodně ale nebudou zdarma,“ líčí Semerák. Nic z uvedeného se, jak zdůrazňuje, neobejde bez zatraktivnění ostravské městské hromadné dopravy. „Parkování vnímáme jako problém a i náš obvod inicioval, aby se něco začalo dít zejména s plochami, které slouží ke stání vozidel, ale nesplňují příslušné požadavky,“ konstatuje Petra Bernfeldová, starostka z Moravské Ostravy a Přívozu. A místostarosta Dalibor Mouka upřesňuje, že radnice má v plánu stoprocentně rušit jednu ze dvou těchto ploch ve svém majetku. „Místo parkoviště v rozích ulic Kostelní a Biskupské chceme postavit bytový dům. Máme na to i studii,“ pokračuje s tím, že další „obecní stání“ je v Žofínské ulici. Tam je ale komplikovaná situace s vlastnictvím pozemků.

 

Ostravak.info Ing. Leopold Sulovský, senátor za Ostravak hnutí občanů, volební obvod č. 71 Ostrava
Neváhejte nás kontaktovat
Magdalena Kozubová
tajemník hnutí
+420 725 834 898
tajemnik@ostravak.info
Odběr článků e-mailem