Ostravská městská lanovka by se mohla začít stavět v roce 2020

19.12.2016 MÉDIA

 

 

zdroj: ČTK

 

Ostravská městská lanová dráha by se mohla začít stavět v roce 2020. Propojit má industriální Dolní Vítkovice, centrum města a zoo. Náklady se odhadují na 600 milionů korun. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou si nechalo zpracovat vedení města. Primátor Tomáš Macura (ANO) dnes novinářům v té souvislosti řekl, že projekt je podle studie uskutečnitelný a chce pro něj v nejbližší době najít širokou politickou podporu.

    "Jde o projekt, který by měl spojit obyvatele města i jeho části. Také by měl propojit historii se současností a současnost s budoucností. Lanová dráha by mohla být vlajkovou lodí nové Ostravy budoucnosti," dodal.

    O stavbě hlavní větve by se podle Macury mělo rozhodnout počátkem příštího roku. V roce 2018 by se se stavbou měl vypořádat územní plán a měla by vzniknout studie řešící vliv na životní prostředí. "V roce 2020 bychom mohli najít strategického investora a zahájit stavbu. Toto je optimistický předpoklad," řekl Macura. Už nyní je podle něj jasné, že na projekt nebude moci město žádat dotace z Evropské unie. "Podle studie budou lanovku z 90 procent využívat turisté. Nepůjde tedy o součást systému městské hromadné dopravy. To znemožňuje čerpání dotací. Proto budeme muset hledat investora," řekl.

    Projekt podle primátora vychází z historie města, kdy se pomocí lanové dráhy nad hlavami lidí přepravovalo v minulém století uhlí mezi doly a hutěmi či koksovnou. Myšlenku, aby v budoucnu uhlí nahradili turisté, podporuje i písničkář Jaromír Nohavica, který už o lanovce dokonce napsal píseň Lanová dráha. "Těším se, že se lanovka stane nedílnou součástí Ostravy," řekl dnes zpěvák k projektu.

    Navržená trasa ve velké části kopíruje trasu bývalé uhelné lanové dráhy. Hlavní větev má za odhadovaných 611 milionů korun propojit Dolní Vítkovice, výstaviště Černá louka v centru města a zoologickou zahradu. Odhadovaná cena jízdenky by se měla pohybovat okolo 90 korun za jízdu v jednom směru. Studie také odhaduje návratnost této investice, a to na 11 let. "Tato část by se opravdu do čtyř let mohla začít stavět. Nepředpokládáme žádné zásadní komplikace při výkupu pozemků. Ty jsou z 80 procent v majetku města či státu," uvedl primátor.

    Studie, kterou dnes vedení města představilo, navíc počítá i s dalšími větvemi lanové dráhy. Jedna by mohla spojit Dolní Vítkovice i s obchodním centrem Forum Nová Karolina, další by měla vozit návštěvníky v areálu zoologické zahrady. Další jsou pak v úrovni úvah a přání, například lanovka do městské části Poruba či lanovka spojující Ostravu s Bohumínem.

    Městské lanovky už fungují v několika městech. Například v turecké Ankaře slouží především jako alternativa k pozemní veřejné dopravě a provozuje ji tamní dopravní podnik. V Berlíně je nyní ve zkušebním provozu 1,5 kilometru dlouhý úsek lanové dráhy, který provozuje soukromý investor s podporou města. Pokud by se v Ostravě projekt skutečně realizoval, ostravská lanovka by převzala prvenství té turecké. Ta je nyní nejdelší městkou lanovou dráhou v Evropě a Asii.

    dvc hj

Ostravak.info Ing. Leopold Sulovský, senátor za Ostravak hnutí občanů, volební obvod č. 71 Ostrava
Neváhejte nás kontaktovat
Magdalena Kozubová
tajemník hnutí
+420 725 834 898
tajemnik@ostravak.info
Odběr článků e-mailem