Jak udržet nervy? Redaktor MF DNES sledoval kontroly asistentů přepravy v ostravské MHD

15.05.2017 MÉDIA

zdroj:Tisk ● MF Dnes - Moravskoslezský

Na zastávku Křižíkova přijíždí autobus. Linka 33. Pojedeme do Přívozu. Z hloučku cestujících se najednou oddělují dvě ženy.

 

Všimly si totiž, že uvnitř autobusu stojí muži v modrých vestách a na sedadle vzadu jsou dva městští policisté. Začíná kontrola cestovních dokladů, v akci jsou asistenti přepravy, novinka zavedená na začátku dubna v ostravské MHD. „Ať už jdou do...,“ uleví si jedna z žen, ale to už asistenti rozdělení u dveří postupně vyzývají cestující, aby ukázali jízdenku. Nemám. Ale vytahuji platební kartu a říkám, že zaplatím přes speciální terminál. Asistent přikývne, ale sleduje mě, jestli tak učiním. MF DNES deset dní sledovala práci asistentů přepravy, jejichž kontroly vyvolaly velké ohlasy. Na jedné straně jednoznačný souhlas s do- větkem, že někteří cestující si z revi- zorů dělali doslova legraci. Ale nechybí ani kritika, že se asistenti zaměřují jen na Romy. „Nic proti asistentům, ale Romové si stěžují, že jsou kontrolovaní jen oni nebo takřka výhradně oni. A ostatní ne,“ řekl už dříve Kumar Vishwanathan ze spolku Vzájemné soužití. Podobně reagoval i jeden z romských cestujících, který však jízdenku měl. „Je to jen další šikana,“ odvětil. Není to pravda. Ani při jedné z devíti sledovaných jízd na linkách 33 a 21, tedy tam, kudy cestuje většina Romů, se nestalo, že by asistent zkontroloval pouze tuto menšinu. Nebo přehlédl cestujícího z většinové společnosti. „To nejde. Nemáme důvod, a navíc teď nikdy nevíte, kdo vás natočí na mobil,“ řekl jeden z asistentů na dotaz. Nevěděl, že jsem novinář. A proč asistenti hlídají hlavně na „romských“ linkách? „Při nasazení asistentů sami řidiči MHD a revizoři uvedli, kde je situace nejhorší. A že to vyšlo na linky, kde jezdí Romové? To není můj problém, ale něco to ukazuje,“ reagoval náměstek primátora Lukáš Semerák. Upozornil, že stejně tak asistenti zabraňují vstupu bezdomovcům nebo opilcům jedoucím z barů ve Stodolní ulici.

Ostatně někteří cestující si umějí poradit i s kontrolami asistentů.

Když vidí „muže v modrém“, počkají na další spoj. Čas je nehoní. Nebo přebíhají z autobusu na tramvaj. „Víme o tom. Berte to jako začátek, asistentů bude přibývat,“ poznamenal Semerák. Zatím je asistentů šest, celkově se počítá s navýšením na padesát. Při žádné z kontrolovaných jízd se nikdo z vykázaných nebo nevpuštěných pasažérů neodvážil fyzické agrese. Pravdou však také je, že mezi sledovanými spoji nebyl ani jeden noční. Přesto se objevilo několik verbálních ataků. Nadávek, které většinou nelze publikovat. Například černý pasažér, který sice prošel prvotní kontrolou, ale pak si ho asistent všiml a po chvíli trvající debatě vykázal. „Hajzle, jízdenku nikdy nemám. Nemám ji, gádžo, z čeho zaplatit,“ ještě křikl mladík a ukázal vztyčený prostředníček. Jenže už nejel. Romský aktivista Vishwanathan navrhoval, že by bylo žádoucí, kdyby tyto linky kontrolovali i Romové. Semerák to nepovažuje za důležité. „Jestli budou mít zájem a splní požadavky, tak nezavíráme dveře před nikým, ale abychom speciálně vybírali Romy na romské linky, to fakt ne. Taková opičárna by neměla smysl,“ konstatoval. Většina cestujících s opatřením souhlasí. Už prý bylo na čase. „Víte, bylo tady o strach jezdit. Romové, hlavně když byli ve skupině, si vážně dělali, co chtěli. Neplatili, ještě se chovali hrozně, házeli všude odpadky. Teď je to o hodně lepší,“ uvedla paní Helena z Přívozu, celé jméno si nepřála zveřejnit. Semerák si dal za cíl umravnit do prázdnin některé cestující na lince 11. „Řidiči tam byli dáváni za trest,“ poznamenal a vysvětlil, proč se hodná zaměřit zrovna na tento spoj. „Jedni Romové nastoupí v Přívoze, když jedou za příbuznými do Zábřehu. Další nastoupí v Mariánských Horách a na zastávce Včelnice přistoupí bezdomovci se psy. Přitom to je jediná linka, která zajíždí k městskému stadionu.“ Zmínil, že nedávno se účastníci prestižní konference v zábřezském hotelu Clarion, ale bydlící v hotelu Imperial v centru města, rozhodli přejet tramvají. „A co zažili, to fakt není dobře. Takovou reklamu pro Ostravu nechceme,“ prohlásil náměstek.

Jízdenku, prosím Asistenti přepravy za zhruba měsíc a půl vykázali z MHD stovky černých pasažérů. Jejich kontroly jsou účinné.

Fakta Asistenti přepravy ● Asistenti přepravy začali v Dopravním podniku Ostrava působit 4. dubna 2017. ● Mají zamezit vstupu černých pasažérů do MHD, případně je vykázat z dopravního prostředku na nejbližší zastávce. Na rozdíl od revizorů však nemají oprávnění cestující legitimovat. ● V dopravním prostředku jsou nejčastěji tři asistenti, které doprovázejí dva strážníci městské policie, to pro případ agresivity některého z černých pasažérů.

● Asistenti byli po doporučení řidičů MHD a revizorů nasazeni hlavně na linky 11, 33 a 48. ● Počet asistentů se má dále rozšiřovat až na padesát.

 

 

Ostravak.info Ing. Leopold Sulovský, senátor za Ostravak hnutí občanů, volební obvod č. 71 Ostrava
Neváhejte nás kontaktovat
Magdalena Kozubová
tajemník hnutí
+420 725 834 898
tajemnik@ostravak.info
Odběr článků e-mailem