Debatovalo se o nové tramvajové trati

13.04.2017 MÉDIA

Veřejná debata týkající se nové tramvajové trati v Porubě se konala v úterý 11. dubna ve společenském sále porubského domova pro seniory Slunečnice. Padaly argumenty pro a proti výstavbě trati, lidé se však ptali i na konkrétní věci – velikost tramvají, zda se nové tramvaje Stadler nebudou vyrábět v Bělorusku anebo zda se trať vejde do zúžené ulice Bedřicha Nikodéma.

 

V téměř zaplněném sále převažovali odpůrci výstavby nové tramvajové trati v Porubě, přesto po dotazu jedné z diskutujících, kdo je pro novou trať, se zvedlo několik rukou. „Jsme prvním vedením města, které pořádá takové veřejné debaty. Chceme občany seznámit s tím, co se bude v okolí jejich bydlišť dít. Vzpomeňte si, jak to bylo v minulosti. Lidé zjistili, že se má něco stavět, až když jim k domu přijel bagr,“ řekl primátor Tomáš Macura.

Pro něj samotného je největším plusem nové tramvajové dopad na životní prostředí. Díky tramvajím se sníží exhalace, protože dopravní obslužnost zatím zajišťují autobusy. „Nejekologičtější je elektrická kolejová doprava,“ zdůraznil primátor Macura. Věří, že díky přímým spojům do centra ji budou využívat i lidé, kteří dosud jezdili do zaměstnání auty.  Druhou velkou výhodou zamýšlené tramvajové trati je rychlost a plynulost dopravy. Primátor potvrdil, že město sice tramvajovou trať připravuje, avšak zatím nic není rozhodnuto a ani nejsou hotové všechny studie.  

„Budovat chceme nikoliv proto, že se v minulosti plánovalo tramvajové spojení severní Poruby, ale proto, že to v dnešní situaci má smysl. Je důležité si uvědomit, že páteřní síť veřejné hromadné dopravy v Ostravě je právě ta tramvajová. Takže její další rozvoj je pro budoucnost Ostravy a jejích obyvatel nezbytný,“ zdůraznil  ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Město navíc může získat na tuto trať miliardovou dotaci z evropských fondů.

Diskutujícím občanům se nejvíce nelíbilo, že trať má vést ulicemi, kde bydlí. „Podle historického návrhu měla vést tramvajová trať jen k baseballovému hřišti,“ zazněl jeden z argumentů. „Proč mají jezdit tramvaje až ke Globusu. Lidé s plnými taškami stejně nejezdí tramvajemi, ale odvážejí si nákupy autem,“ prohlásil další diskutující. Podle obyvatelky ulice Bedřicha Nikodéma se nedá tramvajová trať postavit v zúženém místě, v němž stojí rodinné domy. „Bydlíme v klidném prostředí, tramvaj nás bude rušit,“ obávala se další žena.

„Znáte tratě a tramvaje, které byly postaveny před 40 roky. Ty jsou opravdu hlučné. Tato nová trať bude mít konstrukci, která je odhlučněná,“ vysvětloval radní pro dopravu Lukáš Semerák. „Podobné moderní tramvajové tratě se staví v centrech velkých městech ve Francii nebo Švýcarsku,“ doplnil primátor Tomáš Macura. 

Probíraly se také ankety, které proběhly v denním tisku. V hlasování na webových stránkách se proti trati vyslovila v každé ze dvou anket přibližně třetina hlasujících, dvě třetiny byly pro. V Porubě rovněž vznikla petice proti tramvajové trati, kterou podepsaly čtyři tisíce lidí. V 7. a 8. obvodě, kudy má nová tramvajová trať vést, žije 20 tisíc obyvatel.    

 

Ostravak.info Ing. Leopold Sulovský, senátor za Ostravak hnutí občanů, volební obvod č. 71 Ostrava
Neváhejte nás kontaktovat
Magdalena Kozubová
tajemník hnutí
+420 725 834 898
tajemnik@ostravak.info
Odběr článků e-mailem